Daj się przeczytać | Przeczytamto.pl

Publikuj artykuły i daj się przeczytać innym internautom.

Najczęstsze błędy dotyczące ochrony danych osobowych

dokumentZaniedbania w kwestii odpowiedniej ochrony danych osobowych zdarzają się praktycznie codziennie. Co gorsza, są one bardzo często lekceważone i nie korygowane, co prowadzi do rozpowszechniania się niebezpiecznych nawyków. Skutki takiego zachowania mogą być opłakane, gdyż często poza stratami finansowymi mamy jeszcze do czynienia z uszczerbkiem na wizerunku przedsiębiorstwa. Poniżej prezentujemy kilka błędów, które są popełniane przez pracowników firm w kwestii ochrony danych osobowych.

Nieszyfrowane przesyłanie danych

Problem występujący bardzo często i jeszcze częściej tolerowany. Chodzi tutaj o przesyłanie ważnych dokumentów np. drogą mailową, bez wcześniejszego ich zabezpieczenia. Wiadomości mailowe mogą niekiedy zostać przechwycone, a wtedy ktoś niepowołany otrzyma dostęp do ważnych treści. Warto niektóre pliki zabezpieczać chociażby hasłem, które można wysłać adresatowi za pomocą wiadomości SMS.

Żółte karteczki z hasłami

Ulubione „zabezpieczenie” pracowników biurowych przed zapomnieniem hasła. Dodatkowo, często są one przylepiane do monitorów lub różnych powierzchni w okolicy miejsca pracy, skąd każdy ma do nich dostęp. To ogromne ryzyko, które może skutkować poznaniem naszych wrażliwych danych przez osoby zupełnie do tego nieuprawnione.

Zakurzone niszczarki

Niszczenie dokumentów Warszawa realizuje, lecz stawiam całą swoją wypłatę, że robi to źle. Tak też wynika z badań GIODO, które pokazuje, że nawet 80% dokumentów, jakie powinny zostać wrzucone do niszczarki, lądują ostatecznie w biurowym koszu. Jaki mamy tego efekt? Archiwizacja dokumentów księgowych na śmietnikach, dokumentacja medyczna w koszach – są osoby, które znają cenę takich informacji i wiedzą gdzie ich szukać. Jeżeli już ktoś pragnie zrobić z kosza miejsce na przechowywanie dokumentacji medycznej zmarłych osób, to niech wpierw potraktuje taki dokument niszczarką, to wszystko.

Telefoniczne udostępnianie danych

Numer stary jak świat, a często nadal działa. Chodzi oczywiście o podawanie naszych osobistych danych rozmówcy, którego tak naprawdę nie znamy i nie wiemy kim jest. To, że dzwoniąca osoba przedstawi się jako pan Piotr z banku XYZ i prosi nas o identyfikator konta bankowego w celu sprawdzenia zabezpieczeń, nie oznacza że powinniśmy z radością udzielić takiej informacji. Nawet jeżeli akurat posiadamy konto właśnie w banku XYZ – zazwyczaj telefoniczni oszuści są dosyć dobrze poinformowani na temat naszej osoby. To tylko kilka rodzajów zachowania, które sprzyja zaniedbaniom w stosunku do ochrony danych osobowych. Warto je przeanalizować, a przede wszystkim przestrzegać. Niekiedy niewielkie szkolenie w firmie połączone z uświadomieniem pracowników o skutkach takich nawyków, może zaoszczędzić przedsiębiorcy bardzo dużo pieniędzy oraz innych problemów, które potrafią zniszczyć firmę.